تبلیغات بنری


آینده– بنز مایلار غول پیکری که باید در موزه های اشتوتگارت دفن شود همچنان تولید می شود و همچنان در بازار آزاد برچسب قیمتی 6 میلیارد تومانی دارد.

به گزارش الغد؛ مرسدس بنز کورژوبر که زمانی نماد قدرت صنعتی بود، امروز در صدر لیست کامیون های کشنده قرار دارد. کامیونی که فاجعه محور فسا – درب را به بار آورد (22 مهر 1404). پژو 405 در پی برخورد مستقیم با این کامیون به طور کامل منهدم شد. همان دماغه و قد خطرناکی که چندین دهه پیش باعث مرگ بسیاری از سرنشینان خودروهای سواری شد. در جریان این حادثه پنج نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی واسا در حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادند. تصادف نتیجه یک خطای لحظه ای نیست، بلکه نتیجه بقای یک سکوی نیم قرن پس از مرگ آن است. بنز مایلار همچنان در جاده های کشور بدون تجهیز به حداقل استانداردهای ایمنی حرکت می کند.

تیغه فولادی برای آهنگری؛ مایلار برای خودروهای سواری

در حادثه الفسا تمامی آسیب پذیری های مایلار در یک بسته افشا شد. کامیونی با بدنه بلندتر از یک متر بدون سپر جلوی ضد لغزش در برخورد با خودروهای سواری به تیغه فولادی تبدیل می شود.

بنابراین در لحظه تصادف ضربه نه به نقاط ایمنی خودرو بلکه به شیشه جلو و سقف وارد می شود و در کسری از ثانیه کابین له می شود.

علاوه بر این طراحی دماغه کوتاه مایلار فضای خودروهای کوچک را کاملا باز می کند.

فقدان سیستم های ایمنی اولیه مانند ترمزهای ضد قفل (ABS) و کنترل پایداری (ESC)، همراه با وزن زیاد محور جلو، عملاً راننده را از کنترل مسیر کامیون در لحظه حساس باز می دارد. در چنین حالتی، مایلار نه می چرخد ​​و نه می ایستد. تمام انرژی حاصل از برخورد را مستقیماً به داخل کابین خودرو منتقل می کند، جایی که جایی برای زنده ماندن آن وجود ندارد.

شکاف ایمنی بین کامیون های امروزی و کامیون های دیروز

ایمنی در نسل جدید کامیون ها دیگر موضوع جشن نیست. در واقع اساس طراحی هر وسیله نقلیه سنگین، شانس زنده ماندن سرنشینان وسایل نقلیه کوچک در صورت برخورد مستقیم است. سیستم هایی مانند ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، محفظه موتور جلو با منطقه جذب ضربه و سپر جلوی ضد قفل به طور خاص برای این منظور طراحی شده اند تا با کاهش ارتفاع ضربه از فرورفتن سرنشین در زیر بدنه جلوگیری کنند.

بنز مایلار یک کپی ناقص از محصول 1959 است. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که احتمال نجات مسافران در برخورد مشابه با کامیون‌های مدرن آمریکایی مانند McAnthem یا Volvo FH پنج برابر بیشتر است، زیرا طراحی ارتفاع سپر و شکل بدنه نیروی تصادف را در جهت افقی توزیع می‌کند. اما در مایلار این لحظه به ویرانی تبدیل می شود. حادثه FESA در واقع برخورد دو جهان بود: یکی در یک طرح نیم قرن پیش در اروپا به دام افتاد و دیگری مجبور شد در جاده های امروزی بدون نیاز به نوسازی ناوگان واقعی زندگی کند.

تاریخچه مایلار از شکوه آلمان تا خطر در ایران

بنر مایلار

سری Kurzhuber در سال 1959 در کارخانه های مرسدس بنز در آلمان متولد شد. در ابتدا برای مصارف نظامی و صنعتی طراحی شد و بعد وارد بازارهای صادراتی شد. تولید این سریال تا سال 1995 در اروپا ادامه داشت اما به تدریج از چرخه جهانی خارج شد. نسخه‌های ساخت برزیل تا سال 1991 در کشورهای آمریکای جنوبی و حتی ایالات متحده فروخته می‌شد، زمانی که محصولات مدرن‌تر Freightliner جایگزین آن‌ها شدند.

با گذشت زمان، طراحی سنتی مایلار دیگر استانداردهای ایمنی و عملکرد فعلی را برآورده نکرد، اما در کشورهای آسیایی مانند ایران و هند به حیات خود ادامه داد. در هند نسخه هایی با پلتفرم یکسان عرضه شد، هرچند که در نهایت از خط تولید خارج شدند.

مایلر به طرز عجیبی در ایران هنوز زنده است! وجود آن به دهه 1950 باز می گردد. زمانی که شرکت ایران خودرو دیزل شروع به مونتاژ این کامیون از نمونه های وارداتی کرد.

در ابتدا فقط بدنه و شاسی مایلار از آلمان وارد می شد و به تدریج بخش زیادی از قطعات چین و هند در خطوط مونتاژ داخلی مونتاژ شد.

بنز مایلر با چهره کلاسیک و تکنولوژی قدیمی خود همچنان در لیست تولیدات شرکت ایران خودرو دیزل با نام «مایلر 2628» یا «زیرمیلر کمپرسی» دیده می شود.

قیمت کامیون بنز مایلار چقدر است؟

زیردریایی های تخلیه در مدل های مختلف با قیمتی از 3.2 تا 6.7 میلیارد تومان در بازار سرمایه معامله می شود. برآورد دلاری برای این کامیون مدل 1959 61000 دلار است. معادل کامیون مدرن Mack Anthem 2023 در بازار ایالات متحده است.

همین کامیون های قدیمی با موتورهای یورو 3 در بازارهای آسیا و هند به قیمت 35 تا 45 هزار دلار به فروش می رسند.

تبلیغات بنری

منبع : پایگاه خبری fararu

ارسال دیدگاه